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Das vorgestellte experimentelle Polytrauma-Modell aus Schädelhirntrauma und Femurfraktur mit hämorrhagischem Schock bei der Maus erfüllt die Anforderungen an ein standardisiertes Tiermodell, welches neben definierter Lokalisation und Schwere der Verletzung, Quantifizierbarkeit und Reproduzierbarkeit adäquate Analogien und Rückschlüsse auf die klinische Situation eines Polytraumas beim Menschen zulässt und damit verbundene charakteristische klinische, pathophysiologische und histopathologische Veränderungen darstellt.

Die polytraumatisierten Tiere unterschieden sich dabei von denjenigen mit den Einzelverletzungen (Schädelhirntrauma bzw. Femurfraktur mit hämorrhagischem Schock) innerhalb der histopathologischen Untersuchungen durch eine signifikant erhöhte astrozytäre Gliose. Immunologisch zeigten die Tiere der Polytrauma-Gruppe einen signifikant erhöhten Anteil der CD4+CD8+-T-Lymphozyten und eine tendenzielle Erhöhung der natürlichen Killerzellen in der Milz gegenüber den anderen beiden Versuchsgruppen. Auch die TNF-α-Konzentration im Plasma wies eine tendenzielle Erhöhung verglichen mit den isolierten Verletzungen auf.

Die teilweise signifikanten Unterschiede der polytraumatisierten Tiere sind nicht lediglich damit zu erklären, dass das bei ihnen induzierte Trauma im Vergleich zu den Einzelverletzungen ein größeres Verletzungsausmaß darstellte, sondern es spiegelt die komplexen Zusammenhänge der beiden induzierten Traumata wider. Bei anderen gemessenen Parametern, wie beispielsweise der IFN-γ-Konzentration im

Plasma, scheint dagegen der hämorrhagische Schock deutlicher an der Erhöhung beteiligt zu sein, da in der Schädelhirntrauma-Gruppe zum gegebenen Messzeitpunkt lediglich bei einem Tier überhaupt IFN-γ im Plasma gemessen werden konnte, während bei den beiden Gruppen, bei denen ein hämorrhagischer Schock induziert worden war, mit Ausnahme von jeweils einem Tier pro Gruppe bei allen Mäusen IFN-γ nachweisbar war. Ähnlich verhält es sich bei der Abgrenzung der weißen von der roten Milzpulpa, die lediglich bei einigen Tieren der Schädelhirntrauma-Gruppe möglich war. Während bei der Untersuchung der Leber auffiel, dass die Tiere der Fraktur-Schock-Gruppe eine signifikant stärkere hydropische Degeneration zeigten. In diesem Fall müsste das zusätzlich zu dem hämorrhagischen Schock ausgelöste Schädelhirntrauma eine stärkere hydropische Leberdegeneration verhindert haben.

Bei allen Parametern, die nur bei der Organentnahme gemessen wurden, ist allerdings zu beachten, dass es sich um Momentaufnahmen handelt, die lediglich den Zustand der Tiere 96 Stunden nach Traumainduktion hinsichtlich der Aktivierung des Immunsystems durch gemessene Zytokinkonzentrationen und Lymphozytensubpopulationen darstellen. Es wäre daher vorstellbar, in weiterführenden Untersuchungen auch andere Messzeitpunkte zu berücksichtigen.

Des weiteren ist es denkbar, mit dem vorgestellten Polytrauma-Modell genetisch veränderte Mäuse zu untersuchen, um beispielsweise gezielte Fragestellungen hinsichtlich der Funktion und Auswirkungen bestimmter Zytokine im Rahmen des Polytraumas auch im Hinblick auf die Neurohistopathologie zu beantworten oder neue Therapieansätze zu prüfen.

7 ZUSAMMENFASSUNG

Carolin Mallig

Etablierung eines Polytrauma-Modells aus Schädelhirntrauma und Femurfraktur mit hämorrhagischem Schock bei der Maus

Das Polytrauma stellt in Industriestaaten die häufigste Todesursache junger Erwachsener dar und ist bei Überlebenden oft mit Behinderungen und Problemen bei der sozialen wie beruflichen Reintegration verbunden. Damit hat das Polytrauma neben der medizinischen auch eine große sozioökonomische Bedeutung. Im Rahmen eines Polytraumas ist das Schädelhirntrauma eine der häufigsten Verletzungen. Es hat bedeutenden Einfluss auf den Krankheitsverlauf und führt zu einer deutlichen Verlängerung der Intensivzeit und der gesamten Rehabilitation sowie einer erhöhten Letalität. Die wechselseitige Beeinflussung von Schädelhirnverletzungen und extrakraniellen Traumata führt zu einem komplexen Krankheitsbild, dessen Mechanismen noch nicht ausreichend erfasst sind.

Um diese zu untersuchen sollte im Rahmen der vorliegenden Arbeit ein experimentelles Polytrauma-Modell entwickelt werden, das die klinische Situation schädelhirnverletzter Polytraumapatienten simuliert, die damit verbundenen pathophysiologischen und immunpathologischen Veränderungen darstellt und somit die Grundlage weiterführender Untersuchungen bildet. Mit diesem Ziel wurde an Mäusen des Inzuchtstammes C57BL/6 ein Schädelhirntrauma mit Hilfe eines

„Controlled Cortical Impact“ induziert und mit einer stumpfen Weichteil- und Knochenverletzung in Form einer geschlossenen Femurfraktur und einem volumenkontrollierten hämorrhagischen Schock kombiniert. Es sollte der Effekt des Schädelhirntraumas auf die pathophysiologischen Veränderungen nach traumatisch-hämorrhagischem Schock sowie der Einfluss dieser extrakraniellen Verletzung auf die Histopathologie des Gehirnes nach Schädelhirntrauma untersucht werden.

Mit Hilfe klinischer, histologischer und immunologischer Verfahren wurden bei einer Versuchsdauer von 96 Stunden die Auswirkungen des Polytraumas untersucht und

mit den Veränderungen der Einzelverletzungen (isoliertes Schädelhirntrauma bzw.

Femurfraktur mit hämorrhagischem Schock) verglichen.

Histologisch konnte eine Verstärkung der astrozytären Gliose nach Schädelhirntrauma durch einen zusätzlichen traumatisch-hämorrhagischen Schock nachgewiesen werden. Im Rahmen der immunologischen Untersuchungen wurde ein signifikant höherer Anteil der CD4+CD8+-T-Lymphozyten in der Milz bei der Polytrauma-Gruppe verglichen mit den anderen Versuchsgruppen und ein tendenziell höherer Anteil der natürlichen Killerzellen festgestellt. Sie zeigten ferner eine tendenziell höhere systemische TNF-α-Konzentration.

Das beschriebene experimentelle Polytrauma-Modell aus Schädelhirntrauma und Femurfraktur mit hämorrhagischem Schock bei der Maus lässt adäquate Analogien und Rückschlüsse zu der klinischen Situation eines Polytraumas beim Menschen zu und stellt damit verbundene charakteristische klinische, pathophysiologische und histopathologische Veränderungen dar. Es kann für weiterführende Untersuchungen zur Klärung spezifischer immunologischer und neuropathologischer Fragestellungen im Rahmen eines Polytraumas und möglicher pharmakotherapeutischer Ansätze genutzt werden.

8 SUMMARY

Carolin Mallig

Establishment of a murine multiple trauma model consisting of traumatic brain injury and femoral fracture with concomitant hemorrhagic shock

Multiple trauma is the most common cause of death of young adults in developed countries. Survivors often suffer from disabilities as well as social and vocational rehabilitation problems. Therefore, multiple trauma has medical relevance and also significant socio-economic importance. In the context of multiple trauma, traumatic brain injury (TBI) is one of the most frequent injuries. It has an extensive impact on the course of disease and leads to a considerable prolongation of the intensive care time and the whole rehabilitation process in addition to an increased lethality. The mutual influence of TBI and extracranial trauma leads to a complex clinical picture with mechanisms that are still inadequately investigated.

The present study aimed to develop an experimental multiple trauma model, which simulates the clinical situation of brain-injured multiple trauma patients and describes the associated pathophysiolgical and immunopathological alterations, in order to provide a basis for further research in this field. With this objective, TBI was induced in C57BL/6 mice by means of controlled cortical impact (CCI) and combined with blunt soft-tissue and bone injury that was performed by a closed femoral fracture with concomitant volume-controlled hemorrhagic shock.

The purpose was to measure the effect of TBI on pathophysiological changes following traumatic-hemorrhagic shock as well as the influence of this extracranial injury on the histopathology of the brain after TBI. During an experimental period of 96 hours, the effects of multiple trauma were tested by means of clinical, histological and immunological procedures and compared to the alterations of single injury (isolated TBI and femoral fracture with hemorrhagic shock respectively).

Histological testing showed an enhancement of the astrocytic gliosis after TBI, caused by the additional traumatic-hemorrhagic shock. On the basis of the immunological testing, in the group of polytraumatized mice a significantly increased

rate of CD4 CD8 -T cells in the spleen was measured in comparison to the other groups, as well as a tendency to an increased rate of natural killer cells. Additionally, a tendency to an increased level of systemic TNF-α concentration was observed.

The described murine multiple trauma model consisting of TBI and femoral fracture with concomitant hemorrhagic shock enables adequate analogies to clinical multiple trauma situations of human beings and visualizes associated characteristic clinical, pathophysiolgical and histopathological changes. It can be used for further research of specific immunological and neuropathological questions in the context of multiple trauma and possible pharmacotherapeutic approaches.

9 LITERATURVERZEICHNIS

ABBAS, A.K., K.M. MURPHY, und A. SHER (1996):

Functional diversity of helper T lymphocytes.

Nature 383:787-793

ABRAHAM, E., A. CARMODY, R. SHENKAR, und J. ARCAROLI (2000):

Neutrophils as early immunologic effectors in hemorrhage- or endotoxemia-induced acute lung injury.

Am.J.Physiol Lung Cell Mol.Physiol 279:L1137-L1145

ABRAHAM, E., G. JESMOK, R. TUDER, J. ALLBEE, und Y.H. CHANG (1995):

Contribution of tumor necrosis factor-alpha to pulmonary cytokine expression and lung injury after hemorrhage and resuscitation.

Crit Care Med. 23:1319-1326

AKIRA, S., T. TAGA, und T. KISHIMOTO (1993):

Interleukin-6 in biology and medicine.

Adv.Immunol. 54:1-78

ALLAVENA, P., G. BIANCHI, P. GIARDINA, N. POLENTARUTTI, D. ZHOU, M.

INTRONA, S. SOZZANI, und A. MANTOVANI (1996):

Migratory Response of Human NK Cells to Monocyte-Chemotactic Proteins.

Methods 10:145-149

ALOISI, F., G. PENNA, J. CERASE, I.B. MENENDEZ, und L. ADORINI (1997):

IL-12 production by central nervous system microglia is inhibited by astrocytes.

J.Immunol. 159:1604-1612

ARAGANE, Y., H. RIEMANN, R.S. BHARDWAJ, A. SCHWARZ, Y. SAWADA, H.

YAMADA, T.A. LUGER, M. KUBIN, G. TRINCHIERI, und T. SCHWARZ (1994):

IL-12 is expressed and released by human keratinocytes and epidermoid carcinoma cell lines.

J.Immunol. 153:5366-5372

ARAND, M., H. MELZNER, L. KINZL, U.B. BRUCKNER, und F. GEBHARD (2001):

Early inflammatory mediator response following isolated traumatic brain injury and other major trauma in humans.

Langenbecks Arch.Surg. 386:241-248

ASANO, T., T. KOIDE, O. GOTOH, H. JOSHITA, T. HANAMURA, T. SHIGENO, und K. TAKAKURA (1989):

The role of free radicals and eicosanoids in the pathogenetic mechanism underlying ischemic brain edema.

Mol.Chem.Neuropathol. 10:101-133

ATAN, M.S., S.M. MOOCHHALA, K.C. NG, K. LOW, A.L. TEO, und J. LU (2004):

Effects of aminoguanidine and L-arginine methyl ester resuscitation following induction of fluid-percussion injury and severe controlled hemorrhagic shock in the rat brain.

J.Neurosurg. 101:138-144

AYALA, A., M.M. PERRIN, D.R. MELDRUM, W. ERTEL, und I.H. CHAUDRY (1990):

Hemorrhage induces an increase in serum TNF which is not associated with elevated levels of endotoxin.

Cytokine 2:170-174

AYALA, A., P. WANG, Z.F. BA, M.M. PERRIN, W. ERTEL, und I.H. CHAUDRY (1991):

Differential alterations in plasma IL-6 and TNF levels after trauma and hemorrhage.

Am.J.Physiol 260:R167-R171

BAETHMANN, A., K. MAIER-HAUFF, L. SCHURER, M. LANGE, C.

GUGGENBICHLER, W. VOGT, K. JACOB, und O. KEMPSKI (1989):

Release of glutamate and of free fatty acids in vasogenic brain edema.

J.Neurosurg. 70:578-591

BAHRAMI, S., Y.M. YAO, G. LEICHTFRIED, H. REDL, I. MARZI, und G. SCHLAG (1997):

Significance of TNF in hemorrhage-related hemodynamic alterations, organ injury, and mortality in rats.

Am.J.Physiol 272:H2219-H2226

BAKER, A.J., R.J. MOULTON, V.H. MACMILLAN, und P.M. SHEDDEN (1993):

Excitatory amino acids in cerebrospinal fluid following traumatic brain injury in humans.

J.Neurosurg. 79:369-372

BAKER, S.P. und B. O'NEILL (1976):

The injury severity score: an update.

J.Trauma 16:882-885

BAKER, S.P., B. O'NEILL, W. HADDON, JR., und W.B. LONG (1974):

The injury severity score: a method for describing patients with multiple injuries and evaluating emergency care.

J.Trauma 14:187-196

BALASINGAM, V., T. TEJADA-BERGES, E. WRIGHT, R. BOUCKOVA, und V.W.

YONG (1994):

Reactive astrogliosis in the neonatal mouse brain and its modulation by cytokines.

J.Neurosci. 14:846-856

BALASINGAM, V. und V.W. YONG (1996):

Attenuation of astroglial reactivity by interleukin-10.

J.Neurosci. 16:2945-2955

BANISADR, G., R.D. GOSSELIN, P. MECHIGHEL, P. KITABGI, W. ROSTENE, und S.M. PARSADANIANTZ (2005):

Highly regionalized neuronal expression of monocyte chemoattractant protein-1 (MCP-1/CCL2) in rat brain: Evidence for its colocalization with neurotransmitters and neuropeptides.

J.Comp Neurol. 489:275-292

BARDENHEUER, M., U. OBERTACKE, C. WAYDHAS, und D. NAST-KOLB (2000):

[Epidemiology of the severely injured patient. A prospective assessment of preclinical and clinical management. AG Polytrauma of DGU].

Unfallchirurg 103:355-363

BARONE, F.C., B. ARVIN, R.F. WHITE, A. MILLER, C.L. WEBB, R.N. WILLETTE, P.G. LYSKO, und G.Z. FEUERSTEIN (1997):

Tumor necrosis factor-alpha. A mediator of focal ischemic brain injury.

Stroke 28:1233-1244

BAUE, A.E. (1975):

Multiple, progressive, or sequential systems failure. A syndrome of the 1970s.

Arch.Surg. 110:779-781

BECHER, B., V. DODELET, V. FEDOROWICZ, und J.P. ANTEL (1996):

Soluble tumor necrosis factor receptor inhibits interleukin 12 production by stimulated human adult microglial cells in vitro.

J.Clin.Invest 98:1539-1543

BELL, M.J., P.M. KOCHANEK, L.A. DOUGHTY, J.A. CARCILLO, P.D. ADELSON, R.S. CLARK, S.R. WISNIEWSKI, M.J. WHALEN, und S.T. DEKOSKY (1997):

Interleukin-6 and interleukin-10 in cerebrospinal fluid after severe traumatic brain injury in children.

J.Neurotrauma 14:451-457

BERGER, M.S., L.H. PITTS, M. LOVELY, M.S. EDWARDS, und H.M.

BARTKOWSKI (1985):

Outcome from severe head injury in children and adolescents.

J.Neurosurg. 62:194-199

BERGMANN, B. (2006):

Wirkung eines Pan-Selektinantagonisten auf die inflammatorische Immunreaktion in einem multi-hit-Traumamodell der Maus mit nachfolgender Sepsis.

Hannover, Tierärztliche Hochschule, Institut für Pharmakologie, Toxikologie und Pharmazie, Diss.

BERMAN, J.W., M.P. GUIDA, J. WARREN, J. AMAT, und C.F. BROSNAN (1996):

Localization of monocyte chemoattractant peptide-1 expression in the central nervous system in experimental autoimmune encephalomyelitis and trauma in the rat.

J.Immunol. 156:3017-3023

BESSLER, H., M. BERGMAN, und H. SALMAN (2000):

Interleukin-3 and stress.

Biomed.Pharmacother. 54:299-304

BIFFL, W.L., E.E. MOORE, F.A. MOORE, und V.M. PETERSON (1996):

Interleukin-6 in the injured patient. Marker of injury or mediator of inflammation?

Ann.Surg. 224:647-664

BLAKEMORE, W.F., A.J. CRANG, R.J. FRANKLIN, K. TANG, und S. RYDER (1995):

Glial cell transplants that are subsequently rejected can be used to influence regeneration of glial cell environments in the CNS.

Glia 13:79-91

BONE, R.C., R.A. BALK, F.B. CERRA, R.P. DELLINGER, A.M. FEIN, W.A.

KNAUS, R.M. SCHEIN, und W.J. SIBBALD (1992):

Definitions for sepsis and organ failure and guidelines for the use of innovative

therapies in sepsis. The ACCP/SCCM Consensus Conference Committee. American College of Chest Physicians/Society of Critical Care Medicine.

Chest 101:1644-1655

BONNARENS, F. und T.A. EINHORN (1984):

Production of a standard closed fracture in laboratory animal bone.

J.Orthop.Res. 2:97-101

BOOGS, D.R. (1975):

Physiology of neutrophil proliferation, maturation and circulation.

Clin.Haematol. 4:535-551

BOOM, W.H., D. LIANO, und A.K. ABBAS (1988):

Heterogeneity of helper/inducer T lymphocytes. II. Effects of interleukin 4- and interleukin 2-producing T cell clones on resting B lymphocytes.

J.Exp.Med. 167:1350-1363

BOTCHKINA, G.I., M.E. MEISTRELL, III, I.L. BOTCHKINA, und K.J. TRACEY (1997):

Expression of TNF and TNF receptors (p55 and p75) in the rat brain after focal cerebral ischemia.

Mol.Med. 3:765-781

BÖTTCHER, F. und BREDDIN, M. (2001):

Ein "Second-Hit"-Modell als reelles Kleintiermodell für posttraumatisches

Organversagen - immunmodulierende Auswirkung von Dehydroepiandrosteron.

Hannover, Medizinische Hochschule, Unfallchirurgische Klinik, Diss.

BOTTOMLY, K. (1988):

A functional dichotomy in CD4+ T lymphocytes.

Immunol.Today 9:268-274

BOUMA, G.J., J.P. MUIZELAAR, S.C. CHOI, P.G. NEWLON, und H.F. YOUNG (1991):

Cerebral circulation and metabolism after severe traumatic brain injury: the elusive role of ischemia.

J.Neurosurg. 75:685-693

BRETT, F.M., A.P. MIZISIN, H.C. POWELL, und I.L. CAMPBELL (1995):

Evolution of neuropathologic abnormalities associated with blood-brain barrier breakdown in transgenic mice expressing interleukin-6 in astrocytes.

J.Neuropathol.Exp.Neurol. 54:766-775

BRIELAND, J.K., C.M. FLORY, M.L. JONES, G.R. MILLER, D.G. REMICK, J.S.

WARREN, und J.C. FANTONE (1995):

Regulation of monocyte chemoattractant protein-1 gene expression and secretion in rat pulmonary alveolar macrophages by lipopolysaccharide, tumor necrosis factor-alpha, and interleukin-1 beta.

Am.J.Respir.Cell Mol.Biol. 12:104-109

BRUCE, A.J., W. BOLING, M.S. KINDY, J. PESCHON, P.J. KRAEMER, M.K.

CARPENTER, F.W. HOLTSBERG, und M.P. MATTSON (1996):

Altered neuronal and microglial responses to excitotoxic and ischemic brain injury in mice lacking TNF receptors.

Nat.Med. 2:788-794

BUTTINI, M., K. APPEL, A. SAUTER, P.J. GEBICKE-HAERTER, und H.W.

BODDEKE (1996):

Expression of tumor necrosis factor alpha after focal cerebral ischaemia in the rat.

Neuroscience 71:1-16

CARBONELL, W.S. und M.S. GRADY (1999):

Regional and temporal characterization of neuronal, glial, and axonal response after traumatic brain injury in the mouse.

Acta Neuropathol.(Berl) 98:396-406

CARR, M.W., S.J. ROTH, E. LUTHER, S.S. ROSE, und T.A. SPRINGER (1994):

Monocyte chemoattractant protein 1 acts as a T-lymphocyte chemoattractant.

Proc.Natl.Acad.Sci.U.S.A 91:3652-3656

CARSON, W.E., H. YU, J. DIERKSHEIDE, K. PFEFFER, P. BOUCHARD, R.

CLARK, J. DURBIN, A.S. BALDWIN, J. PESCHON, P.R. JOHNSON, G. KU, H.

BAUMANN, und M.A. CALIGIURI (1999):

A fatal cytokine-induced systemic inflammatory response reveals a critical role for NK cells.

J.Immunol. 162:4943-4951

CARSWELL, E.A., L.J. OLD, R.L. KASSEL, S. GREEN, N. FIORE, und B.

WILLIAMSON (1975):

An endotoxin-induced serum factor that causes necrosis of tumors.

Proc.Natl.Acad.Sci.U.S.A 72:3666-3670

CASSATELLA, M.A., B. DELLA, V, G. BERTON, und F. ROSSI (1985):

Activation by gamma interferon of human macrophage capability to produce toxic oxygen molecules is accompanied by decreased Km of the superoxide-generating NADPH oxidase.

Biochem.Biophys.Res.Commun. 132:908-914

CASSATELLA, M.A., L. MEDA, S. BONORA, M. CESKA, und G. CONSTANTIN (1993):

Interleukin 10 (IL-10) inhibits the release of proinflammatory cytokines from human polymorphonuclear leukocytes. Evidence for an autocrine role of tumor necrosis factor and IL-1 beta in mediating the production of IL-8 triggered by

lipopolysaccharide.

J.Exp.Med. 178:2207-2211

CASSATELLA, M.A., L. MEDA, S. GASPERINI, A. D'ANDREA, X. MA, und G.

TRINCHIERI (1995):

Interleukin-12 production by human polymorphonuclear leukocytes.

Eur.J.Immunol. 25:1-5

CHABOT, S., G. WILLIAMS, M. HAMILTON, G. SUTHERLAND, und V.W. YONG (1999):

Mechanisms of IL-10 production in human microglia-T cell interaction.

J.Immunol. 162:6819-6828

CHAMPION, H.R., W.J. SACCO, A.J. CARNAZZO, W. COPES, und W.J. FOUTY (1981):

Trauma score.

Crit Care Med. 9:672-676

CHAMPION, H.R., W.J. SACCO, W.S. COPES, D.S. GANN, T.A. GENNARELLI, und M.E. FLANAGAN (1989):

A revision of the Trauma Score.

J.Trauma 29:623-629

CHAO, C.C. und S. HU (1994):

Tumor necrosis factor-alpha potentiates glutamate neurotoxicity in human fetal brain cell cultures.

Dev.Neurosci. 16:172-179

CHEN, R., L. LOWE, J.D. WILSON, E. CROWTHER, K. TZEGGAI, J.E. BISHOP, und R. VARRO (1999):

Simultaneous Quantification of Six Human Cytokines in a Single Sample Using Microparticle-based Flow Cytometric Technology.

Clin.Chem. 45:1693-1694

CHEN, W.F. und A. ZLOTNIK (1991):

IL-10: a novel cytotoxic T cell differentiation factor.

J.Immunol. 147:528-534

CHEN, Y., S. CONSTANTINI, V. TREMBOVLER, M. WEINSTOCK, und E.

SHOHAMI (1996):

An experimental model of closed head injury in mice: pathophysiology, histopathology, and cognitive deficits.

J.Neurotrauma 13:557-568

CHENG, B., S. CHRISTAKOS, und M.P. MATTSON (1994):

Tumor necrosis factors protect neurons against metabolic-excitotoxic insults and promote maintenance of calcium homeostasis.

Neuron 12:139-153

CHESNUT, R.M., L.F. MARSHALL, M.R. KLAUBER, B.A. BLUNT, N. BALDWIN, H.M. EISENBERG, J.A. JANE, A. MARMAROU, und M.A. FOULKES (1993a):

The role of secondary brain injury in determining outcome from severe head injury.

J.Trauma 34:216-222

CHESNUT, R.M., S.B. MARSHALL, J. PIEK, B.A. BLUNT, M.R. KLAUBER, und L.F. MARSHALL (1993b):

Early and late systemic hypotension as a frequent and fundamental source of cerebral ischemia following severe brain injury in the Traumatic Coma Data Bank.

Acta Neurochir.Suppl (Wien.) 59:121-125

CHIANG, C.S., A. STALDER, A. SAMIMI, und I.L. CAMPBELL (1994):

Reactive gliosis as a consequence of interleukin-6 expression in the brain: studies in transgenic mice.

Dev.Neurosci. 16:212-221

CHUNG, I.Y. und E.N. BENVENISTE (1990):

Tumor necrosis factor-alpha production by astrocytes. Induction by lipopolysaccharide, IFN-gamma, and IL-1 beta.

J.Immunol. 144:2999-3007

CINAT, M.E., K. WAXMAN, G.A. GRANGER, W. PEARCE, C. ANNAS, und K.

DAUGHTERS (1994):

Trauma causes sustained elevation of soluble tumor necrosis factor receptors.

J.Am.Coll.Surg. 179:529-537

CLIFTON, G.L., M.G. ZIEGLER, und R.G. GROSSMAN (1981):

Circulating catecholamines and sympathetic activity after head injury.

Neurosurgery 8:10-14

COLLINS, J.A., A. BRAITBERG, H.W. MARGRAF, und H.R. BUTCHER, JR.

(1969):

Hemorrhagic shock in rats. Measured blood volumes as the basis for the extent of hemorrhage.

Arch.Surg. 99:484-488

COMMITTEE ON MEDICAL ASPECTS OF AUTOMOTIVE SAFETY (1971):

Rating the severity of tissue damage. I. The abbreviated scale.

JAMA 215:277-280

COOMBS, R.R.A. und P.G.H. GELL (1963):

Classifications of allergic reactions.

In: Clinical Aspects of Immunology by P.G.H. Gell und R. R. A. Coombs (Hrsg.) Blackwell Scientific Publications, Oxford, S.

COPES, W.S., H.R. CHAMPION, W.J. SACCO, M.M. LAWNICK, D.S. GANN, T.

GENNARELLI, E. MACKENZIE, und S. SCHWAITZBERG (1990):

Progress in characterizing anatomic injury.

J.Trauma 30:1200-1207

CORTEZ, S.C., T.K. MCINTOSH, und L.J. NOBLE (1989):

Experimental fluid percussion brain injury: vascular disruption and neuronal and glial alterations.

Brain Res. 482:271-282

CRITTENDEN, D.J. und D.L. BECKMAN (1982):

Traumatic head injury and pulmonary damage.

J.Trauma 22:766-769

CRUICKSHANK, A.M., W.D. FRASER, H.J. BURNS, J. VAN DAMME, und A.

SHENKIN (1990):

Response of serum interleukin-6 in patients undergoing elective surgery of varying severity.

Clin.Sci.(Lond) 79:161-165

CSUKA, E., M.C. MORGANTI-KOSSMANN, P.M. LENZLINGER, H. JOLLER, O.

TRENTZ, und T. KOSSMANN (1999):

IL-10 levels in cerebrospinal fluid and serum of patients with severe traumatic brain injury: relationship to IL-6, TNF-alpha, TGF-beta1 and blood-brain barrier function.

J.Neuroimmunol. 101:211-221

DAVIS, J.M., J.D. ALBERT, K.J. TRACY, S.E. CALVANO, S.F. LOWRY, G.T.

SHIRES, und R.W. YURT (1991):

Increased neutrophil mobilization and decreased chemotaxis during cortisol and epinephrine infusions.

J.Trauma 31:725-731

DAWSON, D.A., D. MARTIN, und J.M. HALLENBECK (1996):

Inhibition of tumor necrosis factor-alpha reduces focal cerebral ischemic injury in the spontaneously hypertensive rat.

Neurosci.Lett. 218:41-44

DE VRIES, H.E., M.C. BLOM-ROOSEMALEN, M. VAN OOSTEN, A.G. DE BOER, T.J. VAN BERKEL, D.D. BREIMER, und J. KUIPER (1996):

The influence of cytokines on the integrity of the blood-brain barrier in vitro.

J.Neuroimmunol. 64:37-43

DE WAAL MALEFYT, R., J. ABRAMS, B. BENNETT, C.G. FIGDOR, und J.E. DE VRIES (1991a):

Interleukin 10(IL-10) inhibits cytokine synthesis by human monocytes: an autoregulatory role of IL-10 produced by monocytes.

J.Exp.Med. 174:1209-1220

DE WAAL MALEFYT, R., J. HAANEN, H. SPITS, M.G. RONCAROLO, V.A. TE, C.

FIGDOR, K. JOHNSON, R. KASTELEIN, H. YSSEL, und J.E. DE VRIES (1991b):

Interleukin 10 (IL-10) and viral IL-10 strongly reduce antigen-specific human T cell proliferation by diminishing the antigen-presenting capacity of monocytes via downregulation of class II major histocompatibility complex expression.

J.Exp.Med. 174:915-924

DEL PRETE, G., M. DE CARLI, F. ALMERIGOGNA, M.G. GIUDIZI, R. BIAGIOTTI, und S. ROMAGNANI (1993):

Human IL-10 is produced by both type 1 helper (Th1) and type 2 helper (Th2) T cell clones and inhibits their antigen-specific proliferation and cytokine production.

J.Immunol. 150:353-360

DHABHAR, F.S. und B.S. MCEWEN (1997):

Acute stress enhances while chronic stress suppresses cell-mediated immunity in vivo: a potential role for leukocyte trafficking.

Brain Behav.Immun. 11:286-306

DI MARZIO, P., P. PUDDU, L. CONTI, F. BELARDELLI, und S. GESSANI (1994):

Interferon gamma upregulates its own gene expression in mouse peritoneal macrophages.

J.Exp.Med. 179:1731-1736

DIETRICH, W.D., J. TRUETTNER, W. ZHAO, O.F. ALONSO, R. BUSTO, und M.D.

GINSBERG (1999):

Sequential changes in glial fibrillary acidic protein and gene expression following parasagittal fluid-percussion brain injury in rats.

J.Neurotrauma 16:567-581

DING, A.H., C.F. NATHAN, und D.J. STUEHR (1988):

Release of reactive nitrogen intermediates and reactive oxygen intermediates from mouse peritoneal macrophages. Comparison of activating cytokines and evidence for independent production.

J.Immunol. 141:2407-2412

DITTEL, K.K. und S. WELLER (1981):

[The problem of the polytraumatized patient (author's transl].

Aktuelle Traumatol. 11:35-42

DIXON, C.E., G.L. CLIFTON, J.W. LIGHTHALL, A.A. YAGHMAI, und R.L. HAYES

DIXON, C.E., G.L. CLIFTON, J.W. LIGHTHALL, A.A. YAGHMAI, und R.L. HAYES