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Wissenschaft
Klinische Studien
Leiter: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
Management Studienambulanz: Priv. Doz. Dr. rer. nat. Alla Skapenko Klinische Leitung Studienambulanz: Myriam Liz Graña
Fokus der Arbeitsgruppe
Immuntherapie von Autoimmunerkrankungen; moderne Therapieverfahren der Gicht, Autoinflam-mationssyndrome, adulte Immundefekte, Bildgebung in der Rheumatologie, Biomarker des Verlaufs früh diagnostizierter entzündlich rheumatischer Erkrankungen.
Forschungshighlights 2016
Untersuchung der autonomen Dysfunktion bei Patienten mit ANCA-assoziierter Vaskulitis und Untersuchung der autonomen Dysfunktion bei Patenten mit familiärem Mittelmeerfieber (in Kooperation mit der Klinik für Neurologie), Evaluation eines semiautomatischen Ultraschallverfahrens (ABVS) zur Detektion von Synovitis, Hochaufgelöste 3-Tesla-Magnetresonanztomographie in Diagnostik und Therapiemonitoring der kardiovaskulären Beteiligung bei rheumatoider Arthritis (in Kooperation mit dem Institut für Radiologie)
Laufende Projekte
1. Phase III “A Multicentre, Randomised, Double-blind, Placebo-controlled, Phase III Study Evaluating the Efficacy and Safety of Anifrolumab in Adult Subjects with Active Systemic Lupus Erythematosus-TULIP 1”. Protocol D3461C00004
Sponsor: AstraZeneca:
Förderzeitraum: seit 04.02.2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
2. Phase III “A Trial to Compare Nintedanib With Placebo for Patients With Scleroderma Related Lung Fibrosis- SENSCIS”. Protocol 1199.214
Sponsor: Boehringer-Ingelheim Förderzeitraum: 11/2015
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
3. Phase II “A randomized, double-blind, placebo-controlled study to evaluate efficacy and safety of BI 655066 in patients with active psoriatic arthritis”. Protocol 1311.5
Sponsor: Boehringer-Ingelheim:
Förderzeitraum: seit 09/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
4. Phase III “A Multicenter, Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Parallel Group Study to Evaluate the Efficacy and Safety of Sirukumab in the Treatment of Patients with Giant Cell Arteritis_SIRRESTA” Protocol RAD 201677
Sponsor: Glaxo-Smith-Kline Förderzeitraum: seit 10/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
5. “A Phase III, Multicenter Study to Evaluate the Long-Term Safety and Efficacy of Baricitinib in Patients with Rheumatoid Arthritis- BEYOND”. Protocol I4V-MC-JADY
Sponsor: Lilly
Förderzeitraum: seit 05/2015
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
6. Phase III “A randomized, double-blind, placebo-controlled multicenter study of secukinumab to evaluate the safety, tolerability and efficacy up to 2 years in patients with active non-radiographic axial spondyloarthritis”. Protocol CAIN457H2315
Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: seit 07/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
Wissenschaftliche
Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter
Ärzte der Ambulanz
Doktorandinnen und Doktoranden
cand. med. Janette Frielinghausen cand. med. Sarina-Jean Kossegg cand. med. Johanna Meier cand. med. Katharina Valda
Nichtwissenschaftliche Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter
Marion Helf (Study Nurse)
Stichworte
Klinische Studien, Sonographie, Standardisierung, Früherkennung, Biomarker
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7. Phase IV “A prospective, non-interventional, multi-center study to evaluate the impact of ILARIS® (Canakinumab) in the management of patients with severe gouty arthritis compared to other symptomatic treatment options under conditions of standard clinical practice-IMPACT”
Protocol CACZ885HDE01 Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: seit 06/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
8. Phase III “A randomized, double-blind, placebo controlled study of canakinumab in patients with Hereditary Periodic Fevers (TRAPS, HIDS, or crFMF), with subsequent randomized withdrawal/
dosing frequency reduction and open-label long term treatment epochs.” Protocol CACZ885N2301
Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: geschlossen seit 11/2014
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
9. “A phase III randomized, double-blind, placebo-controlled multicenter study of subcutaneous secukinumab in prefilled syringes to demonstrate the efficacy at 24 weeks and to assess the long term efficacy, safety and tolerability up to 5 years in patients with active psoriatic arthritis-FUTURE-2” Protocol CAIN457F2312.
Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: seit 05/2013
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
10. Phase III “A randomized, double-blind, placebo-controlled, phase III multicenter study of subcutaneous secukinumab (150 mg) with and without a subcutaneous loading regimen to assess efficacy, safety, and tolerability up to 2 years in patients with active ankylosing spondylitis-MEASURE-4”. Protocol CAIN457F2320.
Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: seit 06/2015
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
11. “A Phase III, randomized, double-blind, placebo controlled multi-center study of subcutaneous secukinumab (150 mg and 300 mg) in prefilled syringe to demonstrate efficacy (including inhibition of structural damage), safety, and tolerability up to 2 years in subjects with active psoriatic arthritis (FUTURE 5)”. Protocol CAIN457F2342
Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: seit 02/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
12. “A phase III randomized, double-blind study assessing the Efficacy and safety of pf-06410293 and adalimumab in Combination with methotrexate in subjects with moderately To severely active rheu-matoid arthritis who have had an Inadequate response to methotrexate. REFLECTIONS B538-02”.
Protocol B5381002.
Sponsor: Pfizer
Förderzeitraum: 10/2015-05/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
13. Phase IV “multicenter open-label study of etanercept withdrawal and retreatment in subjects with non-radiographic axial Spondyloarthritis who achieved adequate 24 week response-RE-EMBARK”. Protocol B1801381.
Sponsor: Pfizer
Förderzeitraum: seit 02/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
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Wissenschaft 14. Phase IV “Prospective, multicentre, placebo-controlled, double-blind study to compare the
efficacy of maintenance treatment with tocilizumab with or without glucocorticoids discontinuation in rheumatoid arthritis patients-SEMIRA” Protocol MA29585.
Sponsor: Roche
Förderzeitraum: seit 04/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
15. Phase IV “A Study of Tocilizumab in Comparison to Etanercept in Participants with Rheumatoid Arthritis and Cardiovascular Disease Risk Factors-ENTRACTE”. Protocol WA25204.
Sponsor: Roche
Förderzeitraum: geschlossen seit 12/2011
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
16. Phase III “A Study of RoActemra/Actemra (Tocilizumab) in Patients with Giant Cell Arteritis-GIACTA”. Protocol WA28119.
Sponsor: Roche
Förderzeitraum: seit 10/2013 Verantwortlich: Dr. med. Jan Leipe
17. Phase III “A randomized, double- blind, controlled, parallel-group, multicenter study to assess the safety and immunogenicity of transitioning to GP2013 or re-treatment with Rituxan® or MabThera® in patients with active rheumatoid arthritis, previously treated with Rituxan® or MabThera®-ASSIST-RT”. Protocol GP13-302.
Sponsor: Sandoz
Förderzeitraum: seit 09/2015
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
18. Phase III “A randomized, double-blind, parallel group Phase III study to demonstrate equivalent efficacy and to compare safety and immunogenicity of GP2015 and Enbrel® (EU-authorized) in patients with moderate to severe, active rheumatoid arthritis-EQUIRA”. Protocol GP15-301 Sponsor: Sandoz
Förderzeitraum: seit 05/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
19. CACZ885GDE01T: Canakinumab for treatment of adult onset Still‘s disease to achieve reduction of arthritic manifestation
Sponsor: IIT Charite
Förderzeitraum: seit 11/2012
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
20. IM101-346 Studie: CD28 null-Zellen als Prädikatoren des Therapieansprechens der RA mit Biologika
Sponsor: BMS
Förderzeitraum: 12/2012-09/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
21. A randomized, double-blind, placebo controlled study of canakinumab in patients with Hereditary Periodic Fevers (TRAPS, HIDS, or CrFMF), with subsequent randomized withdrawal/
dosing frequency reduction and open-label long term treatment epochs Sponsor: Novartis
Förderzeitraum: 11/2014-08/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
22. WI 183692: Magnetic Resonance Assessment and Therapy Monitoring of Cardiovascular Involvement in Rheumatoid Arthritis
Sponsor: Pfizer
Förderzeitraum: seit 05/2014
Verantwortlich: Priv.-Doz. Dr. med. Mathias Grünke
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23. AOSD.2014.001: “Open-label, multicenter, dose-escalating phase II study to investigate the safety, tolerability, and early signs of efficacy of subcutaneous administrations of Tadekinig alfa (IL-18BP) in patients with Adult –onset Still’s Disease (AoSD) during 12 weeks.”
Sponsor: AB2BIO
Förderzeitraum: 02/2015-05/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
24. JADY: A Phase 3, Multicenter Study to Evaluate the Long-Term Safety and Efficacy of Baricitinib in Patients with Rheumatoid Arthritis JADYc
Sponsor: Lilly
Förderzeitraum: seit 05/2015
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
25. Phase III: “A Phase 3, Randomized, Double-Blind Study Comparing ABT-494 to Placebo on Stable Conventional Synthetic Disease-Modifying Anti-Rheumatic Drugs (csDMARDs) in Subjects with Moderately to Severely Active Rheumatoid Arthritis with Inadequate Response or Intolerance to Biologic DMARDs (bDMARDs)”. Protocol M13-542
Sponsor: AbbVie
Förderzeitraum: seit 06/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
26. Phase III “A Phase 3, Randomized, Double-Blind Study Comparing ABT-494 15 mg Once Daily Monotherapy, and ABT-494 30 mg Once Daily Monotherapy to Methotrexate (MTX) Monotherapy in MTX-Naïve Subjects with Moderately to Severely Active Rheumatoid Arthritis”.
Protocol M13-545 Sponsor: AbbVie
Förderzeitraum: seit 06/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
27. Phase III “A Phase 3, Randomized, Double-Blind Study Comparing ABT-494 to Placebo and to Adalimumab in Subjects with Moderately to Severely Active Rheumatoid Arthritis Who are on a Stable Background of Methotrexate (MTX) and Who Have an Inadequate Response to MTX (MTX-IR)”. Protocol M14-465
Sponsor: AbbVie
Förderzeitraum: seit 06/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
28. Phase IV “A Phase IV Trial Assessing the ImPact of Residual Inflammation Detected via Imaging TEchniques, Drug Levels and Patient Characteristics on the Outcome of Dose TaperIng of Adalimumab in Clinical Remission Rheumatoid ArThritis (RA) Subjects (PREDICTRA). Protocol M14-500
Sponsor: Abbvie
Förderzeitraum: seit 05/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
29. AOSD.2014.001: “Open-label, multicenter, dose-escalating phase II study to investigate the safety, tolerability, and early signs of efficacy of subcutaneous administrations of Tadekinig alfa (IL-18BP) in patients with Adult –onset Still’s Disease (AoSD) during 12 weeks.”
Sponsor: AB2BIO
Förderzeitraum: 02/2015-05/2016
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops
30. GP13-302: A randomized, double-blind, controlled, parallel-group, multicenter, study to assess the safety and immunogenicity of transitioning to GP2013 or re-treatment with Rituxan® or MabThera®
in patients with active rheumatoid arthritis, previously treated with Rituxan® or MabThera®
Sponsor: Sandoz
Förderzeitraum: seit 09/2015
Verantwortlich: Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-Koops Wissenschaft
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Wissenschaft Abgeschlossene Promotionen
1. Doktorandin: cand. rer. nat. Sonja Haupt
Thema: Analysis of molecular mechanisms contributing to regulatory T cell phenotype: impli-cations for rheumatoid arthritis
Promotionsdatum: 13.04.2016 Bewertung: magna cum laude
Ernennungen, Auszeichnungen, Ehrungen
Prof. Dr. med. Hendrik Schulze-KoopsWahl zum Fachkollegiat der Deutschen Forschungsgemeinschaft (Rheumatologie, Allergologie, Klinische Immunologie), 2. Amtsperiode (2016 – 2019)
Wahl zum Sprecher des Fachkollegiums Medizin der Deutschen Forschungsgemeinschaft
Berufung als Mitglied der ständigen Senatskommission für Grundsatzfragen in der Klinischen Forschung der Deutschen Forschungsgemeinschaft
Wahl zum 1. Vizepräsidenten der Deutschen Gesellschaft für Rheumatologie